Föreningens kassör Jonas Åkesson bläddrar i rapporten från Folkspel, föreningens samverkanspart för den årliga försäljningen av lotter. Tillsammans har vi gjort en vinst på 666 227kr.
När vi startade försäljningen för fyra år sedan ville vi hitta en gemensam insats som både skapar resurser för gemensamma kostnader vi har i föreningen men som samtidigt skulle vara ett sätt för lagen att skapa resurser för aktiviteter som laget vill göra utöver den ordinarie verksamheten, berättar Jonas. Av den totala intäkten för årets försäljning fördelades 12% till våra gemensamma föreningskostnader och 88% behålls för lagens egna aktiviteter.
Folkspel blev samverkansparten som gav möjlighet att uppnå syftet. Folkspel är en icke vinstdrivande organisation som ägs av 73 olika ideella organisationer där idrottsrörelsen är en part. Deras syfte är att generera pengar tillbaka till ägarna.
Tillsammans finansierar vi verksamheten
Föreningens intäktsmodell bygger på fyra delar där försäljning står för endast 5% av intäkterna.
- Medlemsavgifter
- Fotbollsaktiviteter
- Bidrag och sponsorer
- Försäljning
Charlott Glantz jobbar som föreningens ekonom och förklarar att det är en medveten styrning av intäktsmodellen att försäljning är så mycket lägre än de andra delarna. Vi vill lägga så lite tid som möjligt på försäljningsaktiviteter och så mycket av vår ideella tid som möjligt på fotbollsverksamheten.
Samtidigt är försäljningen en viktig pusselbit för att kunna hålla avgifter nere så att medlemmar ska ha råd att vara med och att vi ska kunna driva den ordinarie fotbollsverksamheten och stödfunktionerna för lagverksamheten. En fotbollförening tjänar ju inga pengar på sin verksamhet som ett företag gör. Istället är modellen för en ideell organisation att medlemmarna gemensamt jobbar in intäkter för att kunna bedriva den fotbollsverksamhet vi vill ha.
Lagen som drog störts nytta av årets försäljningsinsats
F04 och P09:7 var de lag som stod för den största försäljningen i årets resultat med nära 30 000kr var i intäkt. Mikael Ahlqvist är lagkassör och den som ansvarade för försäljningsinsatsen i P09:7. Tillskottet kommer främst att gå till en sommarcup, men även till andra lagaktiviteter, berättar han
Mikael bjuder också på sina tre bästa försäljningstips:
- Sätt upp ett mål med försäljningen tex pengarna ska gå till sommarcupen som kommer att kosta laget X kronor, målet är att hela summan ska in via lotter. GLöm inte att påminna alla i laget om att detta är pengar som verkligen behövs och som kommer att göra skillnad för lagkassan.
- Keep it simple, sälj till närmsta bekantskapskretsen dvs familj, släkt, vänner och kolleger. (Fungerar även när det inte är en pandemi).
- Marknadsför på dina egna sociala medier, facebook, instagram etc.
Stor potential att utveckla föreningens intäkter.
Syftet är inte att dra in så mycket pengar som möjligt utan vad vi kan göra för att förbättra fotbollsverksamheten med de ökade resurser vi får in. Just nu är jag ensam att driva arbetet framåt och jag skulle gärna vilja hitta tre personer som liksom jag brinner för att bidra till att vi kan utveckla fotbollsverksamheten i linje med Spångamodellen, säger Jonas.
Du kanske jobbar med ditt företags CSR arbete, är en fena på försäljning och förhandling eller bara har idéer om hur vi kan skapa resurser för utveckla verksamheten. Jonas kontaktuppgifter hittar du här för att anmäla ditt intresse.