2014 kunde vi konstatera att våra engagerade ledare bestod till 92% av män. Ett fantastiskt viktigt engagemang som möjliggjorde att vi kunde erbjuda barn och ungdomar en utvecklande och rolig fotbollsverksamhet.
Samtidigt visar statistiken att vi inte använder all potential som finns när det gäller möjliga ledare. Vetenskapen säger att barn och ungdomar behöver både män och kvinnor som ledare. Och att när vi rekryterar så ensidigt från ett kön så förlorar vi möjlighet att rekrytera en bredare blandning av kompetenser som behövs för att bedriva den bästa fotbollsverksamheten.
Just därför är ett av idrottsrörelsen gemensamma mål att det ska finnas lika möjligheter för alla, oavsett kön, att leda idrott.
En mer medveten rekrytering
I november varje år samlar vi föräldrarna till de barn som ingår i uppstarten av nya lag. Av de ca 300 föräldrarna behöver minst 40st ta på sig ledarroller för att vi ska kunna starta upp lagverksamheten för alla barn som vill vara med.
Från och med hösten 2014 började vi arbeta mer medvetet kring hur vi rekryterar ledare under de här träffarna. Vi pratar om vilka vi är som förening, vad som är målet för vår fotbollsutbildning och vilka värderingar som vi förväntar oss att alla leder verksamheten utifrån. Vi pratar mer om vad rollen och uppdraget som ledare innebär och vad man som ledare kommer att bidra till för barnen. Sedan är vi tydliga med att vi vill att det är både män och kvinnor som tar tränarroller och lagledarroller i varje lag.
Resultatet
Genom att kommunicera till föräldrarna att barnen behöver både män och kvinnor som ledare, att män och kvinnor är lika kompetenta som ledare och att vi ser män och kvinnor som lika självklara som tränare och lagledare, har vi gått från 8% till 38% kvinnor som ledare.
Det arbete som inleddes 2014 med att förändra våra sätt att rekrytera och påvisa att både kvinnor och män behövs i de olika rollerna har gett effekt. Men precis som rapporter och undersökningar från idrottsrörelsen visar så kan vi också i vår förening se att män i högre utsträckning känner sig bekväma i rollen som tränare och de frågor som har med fotbollsutbildningen att göra. Kvinnor väljer i högre utsträckning den mer administrativa lagledarrollen.
Här har vi ett fortsatt arbete att göra för att luckra upp föreställningarna kring vem som är självklar i olika uppdrag och hur vi får fler att se att deras kompetens är viktig i tränarrollen. Det handlar också om att fortsätta vårt arbete med att skapa stöd och utveckling för ledare. Att fler ska känna sig trygga i att tacka ja till att träna barn i fotboll. Arbetet med Spångamodellen är fokusområde även 2019 där vi kommer att fortsätta erbjuda verktyg för att praktiskt planera och genomföra fotbollsverksamheten och fortsätta utveckla vårt kanslistöd för alla ledarteam.
Mer information om idrott och jämställdhet